Вправи
необхідні для збереження здоров’я учнів на уроках
Чинниками
ризику для здоров’я нині є:
• гіподинамія;
• незбалансоване харчування;
• шкідливі звички;
• негативні емоції;
• екологічне забруднення;
• нові соціальні чинники (безробіття,
відсутність правового захисту тощо);
• низький рівень культури здоров’я;
• слабка (часто негативна) мотивація
молоді на здоровий спосіб життя.
•
Але багато чого можна зробити для збереження здоров’я школярів із малими
витратами, або навіть без витрат. Наприклад, фізкультхвилинка на уроці: «Встати!
Сісти! Встати...». І так - декілька разів. Або - для
всієї школи зарядка 10-15 хв. А
скільки різних вправ можна зробити за партою: і вправи для очей, і дихальну
гімнастику, і навіть просто добряче розім’яти вуха... П’ять хвилин посеред
кожного уроку можна знайти. Що це дасть? Зменшить вплив на організм однієї з
істотних причин слабкого здоров’я школярів: гіподинамії - «сидячого
життя». Тому що діти сидять в школі, сидять вдома за підручниками, а більшу
частину часу - за телевізором, «відіком» або ж комп’ютером. У школі слід навчати дітей
піклуватися про своє здоров’я ще з першого класу. Тому що першочерговим
завданням будь-якого навчального закладу має бути високий рівень здоров’я
дитини, за ним -
високий рівень знань.
Працюючи за партою, письмовим столом людина відчуває себе втомленою,
знижується увага, можуть виникати помилки, втома розливається по спині, затікає
шия, голова не хоче працювати. Але на уроці математики потрібно бути дуже
уважним, чітко мислити, швидко реагувати, багато думати. Однак є нескладні
правила і вправи, що допомагають подолати втому. Тому дуже важливо проводити
на уроці фізкультпаузи, а якщо вправа буде з математичним змістом, то ця
зарядка принесе подвійну користь.
Вправа
«Перехресний крок»
Крокуємо, високо підіймаючи коліна, і торкаємось ліктем протилежного
коліна. Виконувати її можна і .сидячі, для зміцнення преса і зняття напруги зі
спини, і лежачи, і стоячи. Вправа не тільки активізує роботу головного мозку,
а й знімає стрес. ab
Математичний зміст: основна властивість пропорції: а/б = c/d,
то ab=bc.
(множення виконується навхрест, так, як ліктем торкаємося
протилежного коліна).
• Витягніть уперед руку, стиснуту в
кулак з піднятим великим пальцем, і починайте в повітрі малювати знак великої лежачої вісімки. Ви одразу відчуєте,
як працює кожна діляночка спини. Спочатку робіть вправу однією рукою, потім
другою, потім обома руками разом, на останньому етапі підключивши весь корпус.
Приплив сил відчувається одразу ж.
Математичний зміст: лежача вісімка — це знак нескінченності.
• Традиційні та нетрадиційні вправи можна виконувати при вивченні симетрії.
Наприклад:
• Руки на рівні грудей, зігнуті в ліктях, долоні вниз. Одна рука робить оберти
за годинниковою стрілкою, інша -проти.
• Права рука описує перед тулубом коло, а ліва - вертикальну лінію (вправи не слід
показувати, а тільки розповісти про них, що дає змогу перевірити абстрактне
мислення учнів).
Розминка
у вигляді гри «Показуха» для 6 кл.
Рухами
показати:
• основну властивість пропорції
• коло
• число π
•паралельні прямі
•перпендикулярні прямі
• додатний (від’ємний) напрям на координатній прямій
• додатні (від’ємні) напрями на координатній площині
• Встати (сісти) або підняти руки вгору, якщо:
• число ділиться на 2 (3, 5, 10)
• число парне
• число додатне (від’ємне)
Питання до учнів.
Питання до учнів.
Яку вправу виконувати простіше, чому?
Зв’язок з біологією: вправи доводять, що наш організм працює, як єдина біологічна
система.
• Щоб легко відновити увагу, зняти розумове
напруження, втому 3 хвилини потріть енергійно вуха. До речі, ця вправа допомагає
швидко прокинутися вранці і встати енергійним, готовим до дії.
Епіграфом до фізкультпаузи можуть
бути народні прислів’я:
• Здоров’я згубиш - нове не купиш.
• Було б здоров’я, а щастя знайдеться.
• Здоровим будеш - все здобудеш.
• Гроші - мідь, одяг -
тлін, а здоров’я - найдорожче.
По-перше, і головне - візьміть собі за правило, хоч якою б
складною та насиченою не була б робота на уроці, через 20 хвилин
після початку уроку, відволікайтеся від справи і протягом трьох-п’яти хвилин
влаштовуйте зарядку на нахили-прогини, присідайте, стискайте пальці в кулаки,
виконуйте разом з учнями нетрадиційні математичні вправи.
При вивченні теми «Кути» можна запропонувати дітям показати різні види
кутів: гострий, прямий, тупий, розгорнутий.
Фізкультхвилинка сприяє зниженню або зняттю локального стомлення. Наприклад, виконуючи
такі вправи, можна запропонувати учням самим сказати, які геометричні фігури
або математичні поняття вони показують рухами:
1. Піднятись
на носки, руки вверх-наружу,
потягнутися вверх за руками. 3-4 - дугами
в сторони руки вниз та розслаблено схрестити перед груддю, голову нахилити
вперед. Повторіть 6-8 раз. Темп швидкий.
2. Ноги на ширині плеч, руки вперед., 1-2 - поворот тулуба направо,
мах лівою рукою вправо, правою назад за спину. 3-4 - в іншу сторону.
Вправу виконують динамічно 6-8 разів.
3. 1-2 - дугами всередину два кола руками
в одній площині. 3-4 - те ж, але кола назовні. Повторити 4-6 разів.
Темп середній.
4.Стійка
ноги нарізно, праву руку вперед, ліву на пояс. 1-3 - коло правою рукою вниз в бічній
площині з поворотом тулуба направо. 4 - закінчуючи коло, праву руку на
пояс, ліву вперед. Те ж в інший бік. Повторити 4-6 разів. Темп середній.
5.1 - з кроком вправо руки в сторони. 2-3 - два
пружних нахили вправо.
4 - Руки на
пояс. 1-4 - те ж вліво. Повторити 4-6 разів в кожну сторону. Темп середній.
6. 1
- руки в сторони, тулуб і голову повернути ліворуч. 2 - руки вгору. 3 - руки за голову. 4 - руки в сторони.
Повторити 4-6 разів в кожну сторону. Темп повільний.
Математичний зміст: геометричні перетворення (переміщення, симетрія,
поворот, паралельне перенесення).
Фізкультхвилинки для поліпшення мозкового кровообігу
Нахили і повороти голови мають механічний вплив на стінки шийних
кровоносних судин, підвищуючи їх еластичність; викликають розширення
кровоносних судин головного мозку. Дихальні вправи, особливо дихання через
ніс, змінюють їх кровонаповнення. Все це підсилює мозковий кровообіг, підвищує
його інтенсивність і полегшує розумову діяльність.
Фізкультхвилинка
для поліпшення мозкового кровообігу
1. Стоячи або сидячи. 1 - руки до
плечей, кисті в кулаки, голову нахилити назад. 2 — повернути руки ліктями до гори,
голову нахилити вперед.
Повторити 4-6
разів. Темп середній. (Другий варіант: Стоячи або
сидячи, руки на поясі. 1—2 - коло правою рукою назад з
поворотом тулуба і голови праворуч. 3-4 - те ж лівою рукою. Повторити 4-6 разів. Темп повільний).
2.Стоячи
або сидячи, руки в сторони. 1—3 — три ривка зігнутими руками всередину:
правою перед тілом, лівою за тілом. 4 - початкове положення. 5-8 -те ж в
інший бік. Повторити 4—6 разів. Темп швидкий.
3.Стоячи
або сидячи, руки в сторони, долоні вперед, пальці розведені. 1 - обхопити
себе за плечі руками можливо міцніше. Повторити 4—6 разів. Темп швидкий.
4.Сидячи.
1 - голову нахилити вправо. 2 — в.п. З голову нахилити вліво. 4 - в.п. 5 - голову
повернути праворуч. 6 - в.п. 7 - голову повернути ліворуч. 8 - в.п. Повторити
4-6 разів. Темп повільний.
Те ж наліво. Повторити 6-8 разів. Темп повільний.
Фізкультхвилинка для зняття стомлення
з плечового пояса і рук
1. Кисті в кулаках. Зустрічні махи руками вперед і назад. Повторити 4-6 разів.
Темп середній.
2.Стійка -
ноги нарізно, руки в сторони, долоні
догори. 1. - Дугою
догори розслаблено праву руку вліво з плесканням в долоні,
одночасно тулуб повернути ліворуч. 2 - в.п. 3-4 - те ж в інший бік. Руки не
напружувати. Повторити 6-8 разів. Темп середній.
3.
1 - руки вільно махом в сторони, злегка
прогнутися. 2 -
розслабляючи м’язи плечового пояса, «упустити» руки і
підвести їх скрестно
перед грудьми. Повторити 6-8 разів. Темп середній.
4.1 - праву
руку вперед, ліву вгору. 2 - перемінити положення рук. Повторити 3-4 разів,
потім розслаблено опустити вниз і потрясти кистями, голову нахилити вперед.
Темп середній.
Фізкультурна пауза підвищує рухову активність,
стимулює діяльність нервової,
серцево-судинної, дихальної та м’язової систем, знімає загальне стомлення,
підвищує розумову працездатність.
Фізкультурна пауза.
1.
Ходьба на місці 20-30 секунд. Темп середній.
2.
Основна стійка. 1 - руки вперед, долоні донизу. 2 - руки в
сторони, долоні догори, 3 - піднятися на носки, руки вгору,
прогнутися. 4 -
Основна стійка. Повторити 4-6 разів. Темп повільний.
3. Стійка ноги
нарізно. 1-3
- руки в сторони, нахил вперед і три розгонистих повороти
тулуба в сторони, 4 - в.п. Повторити 6-8 разів. Темп середній.
4.
1-2 - присідаючи, коліна нарізно, руки вперед.
3-4 - встати, праву руку вгору, ліву за голову. 5-8 - те ж, але праву за голову.
Повторити 6-10 разів. Темп повільний.
5.
1-2 - праву ногу назад на носок, руки злегка
тому з поворотом долонь назовні, голову
нахилити назад. 3-4 ногу приставити, руки розслаблено опустити,
голову нахилити вперед. 5-8 той же, відставляючи іншу ногу назад.
Повторити 6-8 разів. Темп повільний.
6.
Сьогодні ми ще не
знаємо достеменно, як полегшити важку навчальну працю школярів, організувати
її так, щоб вона приносила учням задоволення.
Чим глибше наука проникатиме в потаємні процеси
мислення і творчості, тим вправніше й впевненіше школа виховуватиме в дітях
потребу в знаннях, любов до активної розумової праці, інтерес до навчання.
Основою активності, самостійності учня у навчанні, його ставлення до школи взагалі, одним з найважливіших
чинників навчального процесу, що має значимий вплив на створення світлої та
радісної атмосфери навчання, на інтенсивність перебігу пізнавальної діяльності
учнів є пізнавальний інтерес. Застосовуючи на уроках фізкультпаузи та
фізкультхвилинки з математичним змістом, вчитель піклується не тільки про
здоров’я своїх вихованців,а й про розвиток уяви, творчого мислення, зацікавленого
ставлення до уроку математики.
Використовуючи вищезазначені види робіт, було
досягнуто певних результатів: за гарного емоційного настрою, створеного на
початку уроку, за можливості учнів рухатися, зменшується втомлюваність на
уроці, і, як правило, збільшується пізнавальний інтерес до предмета.
Вчителям різних навчальних предметів
хочется порадити: «Дбайте про здоров’я учнів, використовуйте на уроках
«Рухавки», фізкультхвилинки та динамічні паузи, стежте за чистотою повітря в
класі, за температурним режимом, освітленістю, за доброзичливим ставленням
один до одного. Будьте для школярів яскравим прикладом. Привчайте їх до
здорового способу життя ».
Стаття про те як бути для школярів яскравим прикладом
ВідповістиВидалити