Translate

Вправи необхідні для збереження здоров’я учнів на уроках



Вправи необхідні для збереження здоровя учнів на уроках

Чинниками ризику для здоров’я нині є:
 гіподинамія;
 незбалансоване харчування;
 шкідливі звички;
 негативні емоції;
 екологічне забруднення;
 нові соціальні чинники (безробіття, відсутність правового захисту тощо);
 низький рівень культури здоров’я;
 слабка (часто негативна) мотивація молоді на здоровий спосіб життя.
Але багато чого можна зробити для збе­реження здоров’я школярів із малими витратами, або навіть без витрат. Напри­клад, фізкультхвилинка на уроці: «Вста­ти! Сісти! Встати...». І так - декілька разів. Або - для всієї школи зарядка 10-15 хв. А скільки різних вправ можна зробити за партою: і вправи для очей, і дихальну гімнастику, і навіть просто добряче розім’яти вуха... П’ять хвилин посеред кожного уроку можна знайти. Що це дасть? Зменшить вплив на орга­нізм однієї з істотних причин слабкого здоров’я школярів: гіподинамії - «сидя­чого життя». Тому що діти сидять в школі, сидять вдома за підручниками, а більшу частину часу - за телевізором, «відіком» або ж комп’ютером. У школі слід навчати дітей піклуватися про своє здоров’я ще з першого класу. Тому що першочерговим завданням будь-якого навчального закладу має бути високий рівень здоров’я дитини, за ним - висо­кий рівень знань.
Працюючи за партою, письмовим сто­лом людина відчуває себе втомленою, знижується увага, можуть виникати помилки, втома розливається по спині, затікає шия, голова не хоче працювати. Але на уроці математики потрібно бути дуже уважним, чітко мислити, швидко реагувати, багато думати. Однак є не­складні правила і вправи, що допомага­ють подолати втому. Тому дуже важли­во проводити на уроці фізкультпаузи, а якщо вправа буде з математичним зміс­том, то ця зарядка принесе подвійну ко­ристь.
Вправа «Перехресний крок»
Крокуємо, високо підіймаючи коліна, і торкаємось ліктем протилежного коліна. Виконувати її можна і .сидячі, для зміц­нення преса і зняття напруги зі спини, і лежачи, і стоячи. Вправа не тільки акти­візує роботу головного мозку, а й знімає стрес. ab
Математичний зміст: основна влас­тивість пропорції: а/б = c/d, то ab=bc. (множення виконується навхрест, так, як ліктем торкаємося протилежного коліна).
Витягніть уперед руку, стиснуту в кулак з піднятим великим пальцем,  і починайте в повітрі малювати знак ве­ликої лежачої вісімки. Ви одразу відчу­єте, як працює кожна діляночка спини. Спочатку робіть вправу однією рукою, потім другою, потім обома руками ра­зом, на останньому етапі підключивши весь корпус. Приплив сил відчувається одразу ж.
Математичний зміст: лежача вісімка це знак нескінченності.
Традиційні та нетрадиційні вправи можна виконувати при вивченні симе­трії. Наприклад:
Руки на рівні грудей, зігнуті в лік­тях, долоні вниз. Одна рука робить обер­ти за годинниковою стрілкою, інша -проти.
Права рука описує перед тулубом коло, а ліва - вертикальну лінію (впра­ви не слід показувати, а тільки розпо­вісти про них, що дає змогу перевірити абстрактне мислення учнів).
        Розминка у вигляді гри «Показуха» для 6 кл.
           Рухами показати:
основну властивість пропорції
коло
число π
паралельні прямі
перпендикулярні прямі
додатний (від’ємний) напрям на ко­ординатній прямій
додатні (від’ємні) напрями на коор­динатній площині
Встати (сісти) або підняти руки вго­ру, якщо:
число ділиться на 2 (3, 5, 10)
число парне
число додатне (від’ємне)
        
Питання до учнів.
Яку вправу викону­вати простіше, чому?
Зв’язок з біологією: вправи доводять, що наш організм працює, як єдина біо­логічна система.
Щоб легко відновити увагу, зняти розумове напруження, втому 3 хвилини потріть енергійно вуха. До речі, ця впра­ва допомагає швидко прокинутися вран­ці і встати енергійним, готовим до дії.
Епіграфом до фізкультпаузи можуть бути народні прислів’я:
  Здоров’я згубиш - нове не купиш.
  Було б здоров’я, а щастя знайдеться.
  Здоровим будеш - все здобудеш.
  Гроші - мідь, одяг - тлін, а здоров’я - найдорожче.
По-перше, і головне - візьміть собі за правило, хоч якою б складною та наси­ченою не була б робота на уроці, через 20 хвилин після початку уроку, відволікай­теся від справи і протягом трьох-п’яти хвилин влаштовуйте зарядку на нахили-прогини, присідайте, стискайте пальці в кулаки, виконуйте разом з учнями не­традиційні математичні вправи.
При вивченні теми «Кути» можна за­пропонувати дітям показати різні види кутів: гострий, прямий, тупий, розгор­нутий.
Фізкультхвилинка сприяє зниженню або зняттю локального стомлення. На­приклад, виконуючи такі вправи, можна запропонувати учням самим сказати, які геометричні фігури або математичні по­няття вони показують рухами:
1. Піднятись на носки, руки вверх-наружу, потягнутися вверх за руками. 3-4 - дугами в сторони руки вниз та роз­слаблено схрестити перед груддю, голо­ву нахилити вперед. Повторіть 6-8 раз. Темп швидкий.
2. Ноги на ширині плеч, руки вперед., 1-2 - поворот тулуба направо, мах лівою рукою вправо, правою назад за спину. 3-4 - в іншу сторону. Вправу виконують динамічно 6-8 разів.
3. 1-2 - дугами всередину два кола ру­ками в одній площині. 3-4 - те ж, але кола назовні. Повторити 4-6 разів. Темп середній.
4.Стійка ноги нарізно, праву руку впе­ред, ліву на пояс. 1-3 - коло правою ру­кою вниз в бічній площині з поворотом ту­луба направо. 4 - закінчуючи коло, праву руку на пояс, ліву вперед. Те ж в інший бік. Повторити 4-6 разів. Темп середній.
5.1 - з кроком вправо руки в сторо­ни. 2-3 - два пружних нахили вправо.
4 - Руки на пояс. 1-4 - те ж вліво. По­вторити 4-6 разів в кожну сторону. Темп середній.
6. 1 - руки в сторони, тулуб і голову повернути ліворуч. 2 - руки вгору. 3 - руки за голову. 4 - руки в сторони. По­вторити 4-6 разів в кожну сторону. Темп повільний.
Математичний зміст: геометричні пере­творення (переміщення, симетрія, пово­рот, паралельне перенесення).
Фізкультхвилинки для поліпшення мозкового кровообігу
Нахили і повороти голови мають ме­ханічний вплив на стінки шийних кровоносних судин, підвищуючи їх еластичність; викликають розширення кровоносних судин головного мозку. Ди­хальні вправи, особливо дихання через ніс, змінюють їх кровонаповнення. Все це підсилює мозковий кровообіг, підви­щує його інтенсивність і полегшує розу­мову діяльність.
Фізкультхвилинка для поліпшення мозкового кровообігу
1. Стоячи або сидячи. 1 - руки до пле­чей, кисті в кулаки, голову нахилити назад. 2 — повернути руки ліктями до­ гори, голову нахилити вперед.
Повторити 4-6 разів. Темп середній. (Другий варіант: Стоячи або сидячи, руки на поясі. 1—2 - коло правою рукою назад з поворотом тулуба і голови пра­воруч. 3-4 - те ж лівою рукою. Повтори­ти 4-6 разів. Темп повільний).
2.Стоячи або сидячи, руки в сторони. 1—3 — три ривка зігнутими руками все­редину: правою перед тілом, лівою за тілом. 4 - початкове положення. 5-8 -те ж в інший бік. Повторити 4—6 разів. Темп швидкий.
3.Стоячи або сидячи, руки в сторони, долоні вперед, пальці розведені. 1 - об­хопити себе за плечі руками можливо міцніше. Повторити 4—6 разів. Темп швидкий.
4.Сидячи. 1 - голову нахилити вправо. 2 — в.п. З голову нахилити вліво. 4 - в.п. 5 - голову повернути праворуч. 6 - в.п. 7 - голову повернути ліворуч. 8 - в.п. Повторити 4-6 разів. Темп повільний.
 
5. Сидячи на стільці, руки на пояс. 1- повернути голову праворуч. 2 - в.п.
Те ж наліво. Повторити
6-8 разів. Темп повільний.
Фізкультхвилинка для зняття стомлення з плечового пояса і рук
1. Кисті в кулаках. Зустрічні махи ру­ками вперед і назад. Повторити 4-6 ра­зів. Темп середній.
2.Стійка - ноги нарізно, руки в сто­рони, долоні догори. 1. - Дугою догори розслаблено праву руку вліво з плескан­ням в долоні, одночасно тулуб повернути ліворуч. 2 - в.п. 3-4 - те ж в інший бік. Руки не напружувати. Повторити 6-8 разів. Темп середній.
3. 1 - руки вільно махом в сторони, злегка прогнутися. 2 - розслабляючи м’язи плечового пояса, «упустити» руки і підвести їх скрестно перед грудьми. Повторити 6-8 разів. Темп середній.
4.1 - праву руку вперед, ліву вгору. 2 - перемінити положення рук. Повторити 3-4 разів, потім розслаблено опустити вниз і потрясти кистями, голову нахи­лити вперед. Темп середній.
Фізкультурна пауза  підвищує ру­хову активність, стимулює діяльність нервової, серцево-судинної, дихальної та м’язової систем, знімає загальне стом­лення, підвищує розумову працездат­ність.
Фізкультурна пауза.
1.  Ходьба на місці 20-30 секунд. Темп середній.
2.  Основна стійка. 1 - руки вперед, до­лоні донизу. 2 - руки в сторони, долоні догори, 3 - піднятися на носки, руки вгору, прогнутися. 4 - Основна стійка. Повторити 4-6 разів. Темп повільний.
3. Стійка ноги нарізно. 1-3 - руки в сторони, нахил вперед і три розгонистих повороти тулуба в сторони, 4 - в.п. По­вторити 6-8 разів. Темп середній.
4. 1-2 - присідаючи, коліна нарізно, руки вперед. 3-4 - встати, праву руку вгору, ліву за голову. 5-8 - те ж, але праву за голову. Повторити 6-10 разів. Темп повільний.
5. 1-2 - праву ногу назад на носок, руки злегка тому з поворотом долонь на­зовні, голову нахилити назад. 3-4 ногу приставити, руки розслаблено опустити, голову нахилити вперед. 5-8 той же, відставляючи іншу ногу назад. Повтори­ти 6-8 разів. Темп повільний.
6.
       Сьогодні ми ще не знаємо достемен­но, як полегшити важку навчальну працю школярів, організувати її так, щоб вона приносила учням задоволення.
Чим глибше наука проникатиме в по­таємні процеси мислення і творчості, тим вправніше й впевненіше школа ви­ховуватиме в дітях потребу в знаннях, любов до активної розумової праці, ін­терес до навчання.
Основою активності, самостійності учня у навчанні, його ставлення до школи вза­галі, одним з найважливіших чинників навчального процесу, що має значимий вплив на створення світлої та радісної атмосфери навчання, на інтенсивність перебігу пізнавальної діяльності учнів є пізнавальний інтерес. Застосовуючи на уроках фізкультпаузи та фізкультхвилинки з математичним змістом, вчитель піклується не тільки про здоров’я своїх вихованців,а й про розвиток уяви, твор­чого мислення, зацікавленого ставлення до уроку математики.
Використовуючи вищезазначені види робіт, було досягнуто певних результатів: за гарного емоцій­ного настрою, створеного на початку уроку, за можливості учнів рухатися, зменшується втом­люваність на уроці, і, як правило, збільшується пізнавальний інтерес до предмета.
Вчителям різних навчальних предметів хочется порадити: «Дбайте про здоров’я учнів, використовуйте на уроках «Рухавки», фізкультхвилинки та динамічні паузи, стежте за чисто­тою повітря в класі, за температурним режи­мом, освітленістю, за доброзичливим ставлен­ням один до одного. Будьте для школярів яскравим прикладом. Привчайте їх до здорового способу життя ».

1 коментар: