Інноваційні педагогічні технології
в практиці роботи сучасного загальноосвітнього навчального закладу
Пам'ятка вчителю
Під педагогічними інноваційними
технологіями розуміється якісно нова сукупність форм, методів і засобів
навчання, виховання й управління, яка приносить суттєві зміни у результат
педагогічного процесу. Важливою проблемою педагогічної технології є
забезпечення цілісного педагогічного впливу, зорієнтованого не на окремі якості
особистості, а на структуру особистості в цілому.
Впровадження педагогічних технологій
неможливе без відстеження якості освіти
за допомогою моніторингу, мета якого – отримати інформацію про ефективність і
якість навчально-виховного процесу, покращення його організації.
Принципово нові педагогічні ідеї і
положення вимагають переорієнтації методичної роботи на пошук та розробку
інноваційних шляхів розвитку всіх ланок і складових систем освіти, формування в
освітньому середовищі справді нового педагогічного мислення на всіх рівнях
педагогічної діяльності.
Аналіз інноваційної діяльності показує,
що в їх практиці в основному впроваджуються технології, серед яких можна
виділити: особистісно орієнтоване
навчання та виховання, громадянську освіту, профільне навчання, технологію
групової навчальної діяльності, теорію рівневої диференціації навчання,
психолого-педагогічне проектування соціального розвитку особистості учнів,
інформаційні технології, здоров’я зберігаючі технології навчання, проективне
навчання, теорію проблемного навчання, інтерактивні технології, технологію
формування творчої особистості, театральну педагогіку, технологію навчання як
дослідження, технологію гуманізації педагогічної діяльності, трансформацію
педагогічних ідей В.О.Сухомлинського в практику роботи загальноосвітніх
навчальних закладів, розвиток критичного мислення, технологію
комплексно-цільового управління закладом освіти, теорію ігрових технологій,
теорію раннього та інтенсивного навчання грамоті.
Найбільш поширеною в Україні є Технологія
розвивального навчання(авт. Д.Ельконін, В.Давидов) . Система розвивального
навчання передбачає формування активного,
самостійного творчого мислення учнів і на цій основі поступового
переходу в самостійне навчання.
Інтерактивні
технології (авт. О.Пометун, Л. Пироженко), ідея якої полягає в тому, що процес пізнання
відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх учнів. Залежно від мети
уроку, форм організації навчальної діяльності використовуються інтерактивні
технології кооперативного навчання,
колективно-групового навчання, ситуативного моделювання, опрацювання
дискусійних питань.
Технологічний концепт проектних технологій( авт. Баханов К.,
Гузєєв В., Єрмаков І., Пєхота О.)
орієнтує на дієвий спосіб здобуття
нових знань у контексті конкретної ситуації та їх використання на
практиці. Метод проектів як технологія у сучасних умовах трансформувався у
проектну систему організації навчання, за якою учні набувають знань і навичок у процесі
планування й виконання практичних завдань проектів.
Технологія
особистісно орієнтованого навчання(авт. Якимська І., Савченко О.,
Подмазін С.) полягає у створенні
оптимальних умов для розвитку й становлення особистості як суб’єкта
діяльності і суспільних відносин, яка
будує свою діяльність і стосунки відповідно до стійкої ієрархічної системи
гуманістичних і буттєвих особистісних
цінностей.
Інформаційні
технології навчання надають
доступ учням до нетрадиційних джерел інформації. Створюють можливості для
творчої діяльності, формування професійних навиків. Можливість реалізувати нові
форми та методи навчання.
Освітня
програма «Крок за кроком» передбачає спрямування ранньої освіти
дітей на виховання рис, необхідних для життя у демократичному суспільстві:
вміння критично мислити, самостійно здійснювати
свідомий вибір, окреслювати та вирішувати проблеми, сприймати зміни та
ефективно впливати на них, бути творчими та чуйними, толерантно ставитись до
відмінностей.
Для Київської області найбільш
поширеними інноваційними технологіями є: теорії розвивального навчання,
комп’ютерного(інформаційного) навчання, програма «Довкілля», особистісно орієнтована
освіта дітей 6-10 років, програми «Крок за кроком», «Сприяння просвітницькій
роботі «рівний рівному» серед молоді України щодо здорового способу життя»,
Комплексна програма формування навичок здорового способу життя серед дітей та
підлітків(за проектом «Діалог»), регіональна Програма Розвитку національної
мережі шкіл сприяння здоров’ю,
міжнародний шкільний проект
(програма «Майбутнє починається сьогодні»), Школа проти Сніду,
Ук5раїно-європейський проект ТКА8Т «Справедливе оцінювання» Європейської Комісії
ТЕМРШ/ТАСІ8.
Матеріали про використання інноваційних
технологій читайте на сторінках педагогічної преси: «Позакласний час плюс»,
«Світ виховання»
Немає коментарів:
Дописати коментар