Translate

суботу, 23 січня 2016 р.

Розробка інтерактивного уроку – фізико-математичного КВК «Піфагорійці та Архімедівці» для учнів 9 класів

Мета: Розширити й поглибити фізико-математичні знання учнів. Показати
розмаїтість фізичних знань на практиці й у повсякденному житті; допомогти учням у генеруванні наукових і технічних ідей; виховувати стійкий інтерес до фізики та математики; навчити працювати самостійно; формувати в учнів почуття колективізму, уміння відстоювати власні переконання, обґрунтовувати свою точку зору з теми або інших питань.

Сценарій заходу
І.  Візитки команд.
ІІ. Розминка.            
ІІІ. Конкурс допитливих
ІV. Конкурс Чорна скринька.
V. Конкурс для команд «Артист – художник»
VІ. Конкурс «Самий кмітливий»
VIІ. Конкурс уболівальників.
VІIІ. Конкурс для команд «Розгадай кросворд»
ІХ. Конкурс «Лабораторія»
Х. Конкурс капітанів.
ХІ. Нагородження переможців.
Хід заходу
І Вступна частина:
1. Привітання команд.
Звучить пісня «Ми починаємо КВК…» (Виходять ведучі.)
1 – й ведучий.
Нехай звучить всюди сміх,
Сьогодні сумувати – гріх!
Щоправда, сміх не є грішним
Над тим, хто здасться нам смішним.
2 – й ведучий.
Ми починаємо гру у «Клубі веселих і кмітливих», сьогодні в ньому беруть участь дві команди. Команда, яка прибула до нас із Греції і має назву “Піфагорійці”, зустрічайте їх  і команда «Архімедівці»  з таємничих часів народження науки математики, яким треба буде довести, що «КВК – це сила й енергія», при цьому головний девіз гри: ФІЗИКА + МАТЕМАТИКА + ГУМОР = CONST – це перший закон, якого ми маємо дотримуватись на протязі усієї гри. Чим більше фізики та математики, тим менше гумору і навпаки.
1 – й ведучий
Щоб це змагання було чесним, Ми оберемо журі почесне. Поглянемо разом з вами, друзі, Хто буде в цім почеснім крузі . (Представлення членів журі.)
2 – й ведучий
 Шановні уболівальники!
Хто уважний, чемний буде –
Бал команді той здобуде.
А як буде пустувати –
Бал команді буде знятий.
1 – й ведучий
Святковий цей зал хай вас всіх поєднає,
В змаганнях він нині ареною стане.
Хай будуть веселі обличчя у всіх.
  Девіз КВН – це дотепність і сміх.
2. Слово вчителя.
Шановні гості та учасники гри! Всі ви, звичайно, добре знаєте цей музичний вступ до телевізійній грі КВК: «Ми починаємо КВК - для кого, для чого? ..».
Для кого ж ми сьогодні починаємо КВН? Звичайно, для вас, мої учні. Щоб ви сьогодні трішки відволіклися і повеселилися, краще дізналися таланти і здібності один одного (а їх у вас дуже багато), подумали над питаннями і відповідями, проявили солідарність з командами, підвищили свій інтелект, заразилися почуттям здорового азарту змагання, загалом - провели час з користю.
А для чого ми починаємо КВН? Для того, щоб ніхто з вас не задавав такий знайомий всім вчителям математики та фізики питання: «А навіщо мені ці знання? Чи знадобляться вони мені у житті?». Слово «математика» прийшло до нас із стародавнього мови: утворилося від древньогрецьких слів «математика» і «матема» - «пізнання, наука». Математика - наука про кількісні співвідношення  просторових форм дійсного світу. І якщо є вправи для розвитку тіла, то математика покликана розвивати логічне мислення, увагу, тренувати мозок. Недарма її називають «гімнастикою розуму».
Я хочу, щоб ви переконалися, що математика - чудесна, не суха наука і що займатися нею так само захоплююче, як і грати в КВН.
Отже, ми починаємо КВН.
3. Візитні картки команд.( по 5 балів)
1 –й ведучий.
Що ж можна починати перший конкурс «Вітання».
2-й ведучий.
Конкурс оцінюється у 5 балів.
Під час його проведення слід дотримуватись таких правил:
-        представити команду;
-        оголосити девіз;
-        відомості про вчених.
Команда «Піфагорійці»
Девіз – Сім раз подумай і один розв’яжи!
Піфагоре, грецький вчений,
Ти довів нам теорему
Мусимо тепер її ми
Доводити самі.
Довідка:
Народився на острові Самос близько 580 р до н.е. Його батьком був якийсь Мнесарх з Самоса, людина шляхетного походження та освіти. Рятуючись від тиранії Полікрата, Піфагор ок. 530 до н.е. покинув Самос.
Історію його життя важко відокремити від легенд, що представляють Піфагора в якості напівбога і чудотворця, досконалого мудреця і "великого присвяченого" в усі таємні доктрини греків і варварів. За переказами, Піфагор об'їздив весь світ і зібрав свою філософію з різних систем, до яких мав доступ. Так, він вивчав езотеричні науки у брахманів Індії, астрономію і астрологію в Халдеї та Єгипті.

Команда «Архімедівці»
Девіз – Дайте нам точку опори і ми все змінимо!
Довідка:
Архімед (287 – 212 до н.е.) Давньогрецький вчений, інженер – винахідник. Вивчав умови рівноваги тіл. Зробив важливі внески щодо простих механізмів, плавання тіл. Про його геніальні здогадки складено легенди. Наприклад, про викриття шахраїв, що виготовляли корону сиракузького царя Гієрона, спалення ворожих кораблів за допомогою сонячного проміння, відбитого від дзеркал.
Архімед - вершина наукової думки стародавнього світу. Наступні вчені - Герон Олександрійський (1-11 ст. До н. Е.), Папа Александрійський (III ст. Н. Е.) - Мало що додали до спадщини Архімеда.
1 –й ведучий.
Для того, щоб з’ясувати черговість виступу, проведемо жеребкування. Тому один представник команди виконає завдання.
Команди отримують конверти з однаковим завданням.
У конверті
Летіла птиця по морозу
Над хатами морозним днем,
Згубила літеру в дорозі
І стала цифрою з нулем
Що це таке?
(сорока, 40)
Представник якої команди останнім виконав завдання розпочинає   конкурс «Вітання».
ІІ. Розминка. (За вірну відповідь  по 1 балу)
1. Для обох команд.
1-й ведучий.
          Щоб розум наш активізувати
          Чимало потрібно згадати.
2-й ведучій
          Швидкість розуму у тому
          Щоб знайти усім відому
          Цифру, літеру чи знак
          Або просто слово «Так».
(Інструкція: Вчитель зачитує питання розминки. Кожна команда має право на відповідь, піднявши емблему команди. Оцінюється швидкість та правильність відповіді. Підраховується кількість правильних відповідей,)
1.    Число, яке не впливає на суму. ( 0)
2.    Число, яке не впливає на добуток. ( 1 )
3.    Найменше просте число. ( 1 )
4.    50 відсотків від гривні. ( 50 коп. )
5.    Сума кутів квадрата. ( 360 градусів )
6.    Чи можна при діленні в частці отримати нуль ( Так )
7.    Скільки слів у реченні ? ( Ми починаємо КВК, для чого, для чого…7 )
8.    Твердження, яке приймається без доведення. ( Аксіома )
9.    Один відсоток від метра. ( сантиметр )
10.Чому дорівнює 1 пуд ? ( 16 кг. )
11.Перша координата точки. ( Абсциса )
12.Одиниця виміру сили. (Н)
13.Речовина, що володіє властивістю легко змінювати форму, але зберігати об'єм. (Рідина)
14.Неподільна частинка, складова частина молекули. (Атом)
15.Лінія руху тіла. (Траєкторія)
16.Спеціальне слово, що позначає фізичне поняття. (Термін)
17.Небесне тіло, що рухається відносно Землі зі швидкістю 1 км / с. (Місяць)
18.Назва будь-якого предмета у фізиці. (Тіло)
19.Шведський вчений, ім'ям якого названа шкала температур (Цельсій)
20.Небесне тіло, щодо якого Земля рухається зі швидкістю 30 км / с (Сонце)
Цікаві задачі для допитливих: (по 3 бали)
        Миколка ловив дівчат, занурював їх  в калюжу и старанно вимірював глибину занурення кожної дівчинки, а Только тільки стояв поряд и спостерігав, як дівчата хлюпаються у воді. Чим відрізняється Миколчині дії від Тольчиних, і як такі дії називають фізики? (Толя спостерігав, а Миколка проводив досліди.)
        Петро їхав до бабусі на електричці, і усю дорогу над ним знущалися якісь два невідомі йому явища. Одне при кожній зупинці штовхало Петра вперед, а інша, коли вагон рушав - під'юджувало назад. Що це за хуліганські явища, і чи може транспортна міліція з ними впоратися? (Інерція  руху і спокою.)
        Чотирирічна   Марійка  підкравшись до мами за спиною до дзеркала і, діючи  крадькома, вилила  собі  на голову флакон  французьких   парфумів. Як  мама,  сидячи до Марійки  спиною, здогадалась  про те, що зробила донечка? (По запаху. Відбулась дифузія. Молекули  французьких парфумів мовчки розповсюдилися по кімнаті і потрапили мамі в ніздрі.)
ІІІ. Домашнє завдання
Презентація про науковців на честь яких названо команди.
IV. Конкурс Чорна скриня. (по 10 балів)
Для команди «Піфагорійці»
(Інструкція: Вчитель пропонує членам команди «чорний ящик» і оголошує прикмети цього тіла. Члени команди мають відгадати, що знаходиться у «чорному ящику». Оцінюється швидкість відгадування.)
- Це фізичне тіло, з яким ви всі знайомі, що це за тіло?
- Увага! Питання:
1. За допомогою  цього  тіла   можна  продемонструвати  закон Паскаля і
пружність газів.
2. Його можна  використовувати в науці для  дослідження  фізичних  явищ.
3. Воно  має  найменшу площу поверхні із всіх геометричних фігур того ж об’єму.                                                                                                                                               
4.З ним  дружать  багато  учнів  нашої  школи.
5. За ним плакала Таня.
Для  команди «Архімедівці»
- В природі дуже багато речовин. Про одну з них піде зараз мова. Що це за речовина?
- Увага! Питання:
     1. Цю речовину називають «соком життя на Землі».
     2. Її можна використовувати для зменшення тертя.
     3. З усіма трьома її агрегатними станами ми досить часто зустрічаємося.
     4. ЇЇ використовують у системах нагрівання й  охолодження.
     5. З цієї речовини на 65% складається організм дорослої людини
V. Конкурс для команд «Артист – художник» ( по 5 балів)
(Інструкція: для цього конкурсу потрібно два учасника від команди: артист і художник. Артист однієї команди мімікою і жестами показує фізичне явище (за правильність цього завдання команда одержує два бали), художник від другої команди повинен замалювати це явище. Якщо художник правильно вгадає фізичне явище, то принесе для команди два бали.)
Вчитель:
Слухаючи ці рядки, кожен має уявити собі описані тут фізичні явища.
1.Промінчик сонця запалив
  Кришталь росинки на травиці,
  А вітер сльози осушив
  На колоску пшениці.
  Коли дивлюсь на цю красу,
  То чорна хмара геть зникає:
  Я ж бачу райдуги косу,
  Що землю й небо обіймає.
Артист показує мімікою почуті явища, а художник намагається намалювати побачене.






VI. Конкурс для команд «Розгадати кросворд» (5 балів)

Команда «Піфагорійці»












































Залежність однієї величини від іншої.
Паралелограм з рівними сторонами
Тригонометрична функція.
Прямокутний паралелепіпед з рівними вимірами
... абсцис
(Функція.)
(Ромб.)
(Косинус.)
(Куб.)
(Вісь.)

Команда «Архімедівці»






















































Абсолютна величина числа.
Графік квадратичної функції.
Теорема, що не вимагає доказу
... Визначення функції
Біном ...
(Модуль.)
(Парабола.)
(Аксіома.)
(Область.)
(Ньютона).
                                      
VІI. Конкурс «Самий кмітливий» (по 1 балу)
Виберіть правильну відповідь:

За міру довжини дюйм взято
a.     довжину ступні людини;
b.    ширину великого пальця руки:
c.     ширину чотирьох пальців;
d.    довжину ноги.

За міру довжини лікоть було взято:
a.     довжину ступні людини;
b.    ширину великого пальця руки;
c.     відстань від ліктя до кінця середнього пальця:
d.    ширину ліктя.

За міру довжини фут було взято:
a.     довжину ступні людини
b.    ширину великого пальця руки;
c.     ширину ступні людини;
d.    ширину чотирьох пальців.

Що таке «сито Ератосфена»?,
a.     прилад для вимірювання часу;
b.    спосіб знаходження площ; 
c.     спосіб знаходження простих чисел: і
d.    річ для просіювання сипучих продуктів.

Кравець має шматок сукна 18 м і щодня відрізує від нього по З м. На який день він це зробить востаннє? 
a.     на п'ятий:
b.    на шостий;
c.     на четвертий; 
d.    на восьмий. 

Слово «арифметика» — грецького походження і означає...
a.     театр;
b.    числове мистецтво;
c.     землемірство;
d.    погода.

В перекладі з латини означає «та, що розтинає навпіл»:
a.     медіана;
b.    бісектриса:
c.     висота;
d.    січна.
Слово, що в перекладі з грецького означає «струна»:
a.     діаметр;
b.    радіус;
c.     хорда:
d.    дотична. 

«Паралельні прямі» в перекладі з грецького означають:
a.     Ті, що йдуть поряд:
b.    прямовисні;
c.     розтинаючи;
d.    ті, що сміються.

VІI. Конкурс «ЛАБОРАТОРІЯ» (по 5 балів)
Команда «Піфагорійців»
Завдання: Виміряйте діаметр м’яча за допомогою двох лінійок 
Команда «Архімедівці»
Відеозавдання.

VІIІ. Конкурс уболівальників ( по 1 балу)

1.Летіли гуси, а назустріч один: "Добридень, сто гусей! - каже. "нас не сто, а щоб було сто, треба ще стільки, та півстільки, та чверть стільки і ще ти, то аж тоді буде сто". Скільки було гусей?
2. Яке хлоп'яче ім'я можна однаково читати з обох боків, вперед і назворот?
3. Коли людина в кімнаті буває без голови?

4. Що спершу треба зробити, лягаючи спати?
5. У млині було вісім мішків, на кожному мішку сиділо по дві миші, прийшов мельник з котом, скільки тепер стало ніг?
6. На дереві сиділа зграйка горобців, стрілець вистрилів - один упав. Скільки залишилось горобців?
7. В яку бочку не можна налити води?
8. Серед горба осел, з одногу боку горба вогонь горить, з другого ліс густий, з третього глибоке озеро. Лісом піти - осел роги поламає, вогнем - згорить, через озеро - не вміє плавати, утопиться. Куди ослові пройти?
9. Одного батька і одної матері дитина, а нікому з них не син.
10. Коли дурень розумний?
11. Ішло дві матері і дві дочки. Знайшли три яблука і поділились. Кожній дісталось по одному. Як так вийшло?
12. Хто найчастіше оглядається?
13. Летів гурт голубів, і стояли дуби; як сядуть по два - один дуб гуляє, як сядуть по одному - то дуба не вистачає. Скільки було голубів і дубів?
14. Який острів каже, що він одяг?
15. Сорок п'ят і сорок п'ят - скільки буде?
16. Що стоїть посередині Полтави?
17. Якщо машина їде, яке в неї колесо не крутиться?
18. Від чого у качки ноги червоні?
19. Що дістане зубами потилицю?
20. Де вода стоїть стовпом?
21. Яке море не має води?
22. Якою косою не можна косити?
23.Складіть ввіршика з шести літер.
24. Чи можливо, щоб одна та одна було одинадцять?

25. Чоловік їде у вагоні і йому сниться, що він сидить на підлозі, а дошки летять у безодню. Чоловік лишився на одній дошці, що йому треба зробити, аби не впасти.
26. Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг?
27. Що тепліше за одного кожуха?
28. Хто показує кожному його обличчя, бо не має власного?
29. Як написати " м'ясо без кісток", щоб було чотири букви?
30. На небі одна, на землі немає, у баби дві, у дівки нема.
31. Що важче: пуд пір'я чи пуд заліза?
32. Без чого хату не можна збудувати?
33. Коли ми дивимось на цифру "два", а кажемо "десять"?

1. Тридцять шість.



2. Пилип.

3. Коли виставить голову у вікно.
4. Сісти.
5. Дві ноги мельника.


6. Один, той, що впав.

7. У повну.
8. Лісом, бо в нього ріг нема.




9. Дочка.

10. Як мовчить.
11. Ішли бабуся, дочка, онука.


12. Злодій.
13. Чотири голуби і три дуби.


14. Ямайка.
15. Вісімдесят п'ять.
16. Літера "Т".
17. Запасне.
18. Від колін.
19. Гребінець.
20. У склянці, у пляшці.
21.Те, що на географічній карті.
22. Дівочою.
23. Віршик.
24. Як написати одну коло одної.
25. Прокинутись.



26. Дві, бо у кота - лапи.

27. Два кожухи.
28. Дзеркало.

29. Язик.

30. Літера "Б".

31. Однаково.
32. Без стуку.
33. Коли годинникова стрілка показує десять хвилин.

ІХ. Конкурс капітанів ( по 10 балів)
(Інструкція: Вголос зачитуються питання. Капітан кожної команди має як найшвидше дати правильну відповідь. Кожна вірна відповідь приносить по 2 бали)
1.Наука, що вивчає природні явища?
2. Що впало Ньютону на голову?
3.В чому вимірюється об'єм?
4.Величина, що характеризує швидкість руху?
5.Які визначити пройдений шлях?
6.Лінія, вздовж якої рухається тіло?
7.Прилад для вимірювання маси тіла?
8.Із чого складаються всі тіла?
9.Як буквою позначають час?
10.Одиниця маси.
11.Одиниця вимірювання швидкості є?
Х. Підведення підсумків
Вчитель.
Шановні уболівальники, ви можете підтримати улюблену команду віддавши їй свої бали за правильні відповіді.
(Інструкція: Поки журі підраховує бали кожній команді уболівальники та учасники команд складають іспит на гумор)
Завдання:
1. Про яких видатних людей нагадують ці предмети? Яблуко, корона, решето…
(Ньютон,  Архімед, Ератосфен)
2.Покажіть найдавніший обчислювальний прилад. (Пальці)
3.У мові це зв’язано зі складним реченням, у хімії – з таблицею, у математиці - з дробами.  Про що йдеться?  (Період)
4.Який ударний музичний інструмент носить назву геометричної фігури?
(Трикутник)
1-й ведучий.
Завершується наша гра. Надаємо слово журі.
2-й ведучий.
Питань було багато,
Та грі прийшов кінець.
Вітайте переможців!
Вони сьогодні молодці!
Та ще питань чимало
Залишилось у нас.
На зустрічі наступній
Вони чекають нас!
Представник журі:
Кожне змагання має своїх переможців, кожен переможець має свою нагороду. Сьогодні ми всі перемогли, а найціннішою нагородою будуть наші знання. Можливо, хтось із нас і стане професором – теоретиком, чи буде спостерігати в обсерваторії за ядерними реакціями на зорях…
Можливо… Але зрозуміло, що всі не можуть стати вченими-фізиками або математиками. Є такий вислів  «Професор своєї справи». Знання з цих наук допоможуть вам стати майстрами, справжніми професорами своєї справи.
І так за підрахунками балів переможцем стала команда_________________, але не на багато від неї відстає і команда_________________
(нагородження команд)
1-й ведучий. Бажаємо гарного настрою та гідних перемог у життя. До побачення.
2-й ведучий. Сподіваємося, що кожен по справжньому збагатився знаннями у цій надзвичайній грі. До нових зустрічей.

Для обліку балів


Кількість балів
Архімедівці
Піфагорійці
І.  Візитні картки команд.
5 балів


ІІ. Розминка.            
1 бал


ІІІ. Конкурс допитливих
3 бали


ІV. Конкурс Чорна скринька.
10 балів


V. Конкурс для команд «Артист –
художник»
5 балів


VІ. Конкурс «Самий кмітливий»
1 бал


VIІ. Конкурс уболівальників.
(Уболівальники мають право віддати свій бал улюбленій команді)
1 бал


VІIІ. Конкурс для команд «Розгадай кросворд»
5 балів


ІХ. Конкур
 с «Лабораторія»

5 балів


Х. Конкурс капітанів.
10 балів