Translate

субота, 23 січня 2016 р.

Розробка інтерактивного уроку – з математики «Порівняння звичайних дробів з однаковими знаменниками» (5 клас)

Мета: розширити уявлення молодших школярів про числа.
Навчити:
- розуміти терміни - дріб, чисельник, знаменник дробу;
- порівнювати частини дробів;
- правил порівняння дробів з однаковими знаменниками та однаковими чисельниками;
- розв’язувати текстові задачі, пов’язані з дробами;
- обґрунтовувати свою точку зору з теми або інших питань.
Сформувати:
- уявлення про дроби та процес утворення дробів;
 - уміння читати і записувати частини та дроби;
- вміння та навички застосовувати ці правила.
Розвивати:
- розуміння  міжпредметних зв'язків;
- життєві компетенції учнів;
- пам'ять, вміння логічно мислити, порівнювати, самостійно робити висновки.
Виховувати:
-        активність;
-        ініціативність;
-        інтерес до математики;
-        почуття колективізму;
-         уміння відстоювати власні переконання.
План уроку
І.Організаційний етап
ІІ. Перевірка д/з
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1.    Усне опитування учнів
2.    Індивідуальна перевірка вивченого
ІV. Основний етап.
1.    Вивчення нового матеріалу.
1.1.        розв’язування прикладу (вчитель)
1.2.        усні завдання для учнів
1.3.        письмові завдання (робота з картками)
V. Фізкультхвилинка
VІ. Закріплення вивченого
1. Робота в групах
2. Математичне лото
3. Самостійна робота
VІІ. Заключний етап
1.    Домашнє завдання
2.    Самооцінювання
3.    Рефлексія
Хід   уроку
І.Організаційний етап
Слайд 2
1. Створення позивного настрою на уроці:
Математика розум в порядок приводить ,
Математика невідоме завжди  знаходить ,
Математика  нам почуття позитивні дарує,
Математика  - творчим мистецтвом чарує.

- Я рада, що ми знову з вами зустрілися, тому наша зустріч - це нові відкриття, гарний настрій, хороша зарядка на весь день.
- Яку тему ви почали досліджувати? (Дроби.)
Так сьогодні мова піде про порівняння дробів. А для того, щоб відшукати  скарб знань ми вирушимо у морську подорож. Але для того щоб ми з вами використали наш час продуктивно нам потрібно скласти правила уроку. Зараз я почну читати перший рядок, а ви спробуєте закінчити думку наступного рядку.

Правила уроку
Міркувати - колективно!
Розв'язувати - оперативно!
Відповідати – сумлінно!
Змагатися - активно!
І відкриття чекають нас
На уроці кожен раз!

2.    Вступне слово вчителя:
Слайд 3(карта «Єгипет»)
Сьогодні у нас незвичайний урок, урок-подорож.  Ми на деякий час станемо з вами мореплавцями. Давайте ознайомимося з нашим маршрутом, який приведе нас до острова скарбів знань.
Спочатку ми відвідаємо Єгипет, для того щоб згадати історію виникнення дробів, далі зупинимося у бухті «Крабів», де виконавши завдання ми зможемо рухатися далі.
Слайд 4 («Єгипет»)
Початок морської подорожі «Єгипет»
- У папірусі Ахмеса є завдання: "Розділити 7 хлібів між 8 людьми". Якщо різати кожен хліб на 8 частин, доведеться нарізати 49 розрізів.
Слайд 5(«Єгипет»)
- А по єгипетські це завдання вирішувалося так. Дріб 7/8 записували у вигляді частин: 1/2 1/4 1/8. 

Слайд 6( «Єгипет»)
- Значить, кожній людині потрібно дати півхліба,  чверть хліба і 
восьмушку хліба; тому чотири хлібини розрізаємо навпіл, дві хлібини – на 4 частини і один хліб - на 8 частин, після  чого кожному даємо його частину.
- Вивчення папірусів показало, що в Стародавньому Єгипті
позначали дроби не так, як позначаємо їх ми: вгорі - чисельник, нижче риски –знаменник, вони зробили власну таблицю дробів, якою і користувалися нею.
ІІ. Перевірка д/з
Слайд 7(Карта Бухта «Крабів»)
- Ахмес своє завдання виконав, а чи виконали ви своє домашнє завдання.
Підручник ст.205 № 921.
          Ми вирушаємо до затоки «Крабів». Нам потрібно перевірити ваше домашнє завдання тоді ми помандруємо далі.
Слайд 8 (Карта Бухта «Крабів»)
- Чи готові ви до перевірки? Вам потрібно було записати у вигляді дробу число:
1)    одна третя;
2)    одна дванадцята;
3)    три сьомих;
4)    п’ять дванадцятих;
5)    тридцять сім сотих;
6)    двадцять вісім сто п’ятнадцятих.
Відповідь: 1/3; 1/12; 3/7; 5/12; 37/100; 28/115.
Слайд 9 (Карта Мис «Чайок» - повторення вивченого)
          Ми опинилися на мисі «Чайок».
Слайд 10 (Мис «Чайок» - повторення вивченого)
Для продовження подорожі потрібно виконати наступні завдання.
Будь ласка два учні вийдіть для роботи біля дошки.
Поки учні готують свої відповіді ми з вами переконаємося чи пам’ятаєте ви деякі питання з попередніх тем:
1.    Що таке дріб? (Одна або декілька часток цілого.)
2.    Як записувати дріб? (Дроби записуються двома натуральними числами,
Розділеними рискою. Числівник – число, записане над рискою, знаменник – число, записане під рискою.)
3.    Що таке частка? (Одна з частин цілого.) Прочитайте дроби: 4/9, 7/12, 4/8,
1/6, 3/8.
4.    Назвіть чисельники цих дробів?
5.    Назвіть знаменники цих дробів?
Слайд 11(Мис «Чайок»- повторення вивченого)
- Якщо ми розділимо апельсин на 8 частин.
- Що ми отримаємо?
- Кожна частинка буде відповідати одній восьмій, або це можна записати, як…
1/8, яку ми називаємо часткою від цілого.
Слайд 12 (Перевірка роботи біля дошки)
          - І так, ви знаєте що таке дріб, як його записують; що називаємо часткою; чисельник пишеться над рискою, а знаменник під нею.
          - Сподіваюся часу було достатньо, для виконання завдань біля дошки. Давайте зараз перевіримо виконання завдань.
          Завдання 1.
Запишіть кожний дріб у вигляді частки і знайдіть його значення:
57/3= 57:3=  19 ;
384/16= 384:16 =  24;
4605/15= 4605:15 =  307
-       Яке правило ми можемо застосовувати до розвʼязування цих
прикладів?
Правило:
        Значення дробу дорівнює частці від ділення чисельника дробу на його знаменник: a/b=a : b
Завдання 2.
За допомогою дробів записати результат ділення двох натуральних чисел.

36:4= 36/4 = 9
5:1= 5/1 = 5
-       Яке правило ми можемо застосовувати до розвʼязування цих
прикладів?
Правило:
Частка від ділення одного числа на інше дорівнює дробу, чисельник якого дорівнює діленому, а знаменник – дільнику: a : b=a /b
Слайд 13  (карта Мис «Метеликів». Оголошення нової теми)
          - Ми виконали наші завдання і морські хвилі принесли нас до Мису «Метеликів». Зараз ми в зошитах запишемо число, класна робота, тема нашого уроку.
          - Тема уроку «Порівняння звичайних дробів з однаковими знаменниками».
Слайд 14,15,16 (Мис «Метеликів»)
ІV. Основний етап.
1. Вивчення нового матеріалу.
Слайд 14(мис «Метеликів»)
1.1.        Розглянемо завдання:
Розділимо прямокутник на 4 однакові частини. Дві такі частини разом
складають половину прямокутника. Тобто 2/4 прямокутника дорівнюють 1/2 прямокутника. Тому кажуть, що дроби 2/4 і 1/2  рівні і записують 2/4 = 1/2  






Слайд 15(мис «Метеликів»)
На координатному промені рівні між собою дроби позначаються однією і тією самою точкою. Два рівні дроби позначають одне і те саме число.

0                                                   А(2/4)                                                                 1
 




                                                      А (1/2)

Слайд 16 (мис «Метеликів»)
Нехай торт розрізали на 8 рівних частин. На одну тарілку поклали 1 частину а на іншу – 3. Одна частина торта – це 1/8 торта, а 3 – 3/8 торта. Оскільки одна частина менша ніж 3 такі самі частини, то
1/8 <   3/8

Слайд 17(мис «Метеликів»)

0             В(1/8)                  С(3/8)                                                                    1
 




На малюнку точка В(1/8) лежить лівіше від т. С (3/8).
Більшому дробу на координатному промені відповідає точка, що лежить правіше, а меншому – точка, що лежить лівіше.

(Слайд 18) Фізкультхвилинка (авто включення – відео)
Слайд 19  (карта Затока «Дельфінів»)
V . Закріплення вивченого

Слайд 20  (Затока «Дельфінів» ) (Завдання про сир на слайді + конверт для І групи)
1. Робота в групах
І група
Як розділити голівку сиру на 8 частин, зробивши тільки три розрізи
Слайд 21  (Затока «Дельфінів» ) (Завдання про яблука на слайді + конверт для ІІ групи)
ІІ група
Яку частину усіх яблук поклали до тарілки?
Слайд 22 (Затока «Дельфінів» - розв’язання про сир)
Слайд пояснення роботи І групи
Слайд 23 (Затока «Дельфінів» - розв’язання про яблука)
Слайд пояснення роботи ІІ  групи
Слайд 24 (затока «Дельфінів» розв’язання з конверта задачі для І групи)
І група
Завдання з розв’язанням:
- Кінь проскакав 18 км.  Знайдіть 5/6  його шляху?
Розв'язання
18 : 6 х 5= 15 (км)
Відповідь: 15 км
Слайд 25 (затока «Дельфінів» розв’язання з конверта задачі для ІІ групи)
ІІ група
Завдання з розв’язанням:
 - Дорога від будинку до школи 8 км.  Петро пройшов 3 км.
Яку частину дороги він вже пройшов?
          Відповідь: 3/8 шляху.
Слайд 26 (Карта Мис «Орхідей» Математичне лото)
2. Математичне лото
Слайд 27 (мис «Орхідей» за слайдом - завдання і розв’язання)
1) Яка частина яблук впала?
Яка частина яблук залишилася на дереві?
Слайд 28 (мис «Орхідей» за слайдом - завдання і розв’язання)
2)  Запишіть дроби у порядку зростання.
Порівняйте третій дріб та останній дріб.
Слайд 29 (мис «Орхідей» за слайдом - завдання і розв’язання)
3) На які частини поділилася зграйка медуз? 
Запишіть у вигляді дробів.
Порівняйте ці дроби
Слайд 30 (мис «Орхідей» за слайдом - завдання і розв’язання)
4) Було 8 метеликів, відлетіло 3 з них.
Яка частина метеликів залишилася?
Запишіть у вигляді дробів. Порівняйте ці дроби.
Слайд 31 (мис «Орхідей» за слайдом - завдання і розв’язання)
5) З обох боків вирушили краби до моря.
Зліва 7 крабів, з права 3 краби.
Запишіть кількість крабів у вигляді дробів та порівняйте ці дроби.
Слайд 32 (карта Мис «Перлів» - робота на картках)
Самостійна робота (індивідуальні, диференційні завдання на картках -  порівняння дробів)
Слайд 33 (карта Острів «Скарбів знань» )
Слайд 34(Острів «Скарбів знань» – формулювання правила порівняння дробів з однаковими знаменниками)
З двох дробів з однаковими знаменниками менший той дріб  у якого чисельник менший і більший той дріб  у якого чисельник більший.
VІІ. Заключний етап
1. Підсумок уроку
          Наш урок добігає кінця, візьміть ваші картки самооцінювання, які лежать на партах та виставте собі оцінки. Здайте мені ці картки для того щоб я виставила вам середній бал за активність на уроці, який я оголосю пізніше.
Види роботи
Максимальна оцінка
Оцінка
1.
Карта Бухта «Крабів» Перевірка  д/з
5 балів

2.
Мис «Чайок» Повторення вивченого
5 балів

3.
Мис «Метеликів» Пояснення нового матеріалу
5 балів

4.
Затока «Дельфінів» Робота в групах
5 балів

5.
Мис «Орхідей» Математичне лото
5 балів

6.
Мис «Перлів» Самостійна робота
5 балів

7.
Острів «Скарбів знань»
5 балів

Максимальна оцінка за урок:   35 балів

Тож ми з вами дуже добре попрацювали, навчилися помічати красу навколо себе, зрозуміли що математика це досить цікава наука, що все що нас оточує є частиною математичних знань. Крім того ми з вами мандрували морем, відкривали невідомі узбережжя, пізнавали світ. І врешті самі склали правила про порівняння дробів з однаковими знаменниками.
     2. Домашнє завдання.
3. Рефлексія:
          А зараз будь ласка скажіть мені:
-        Що нового ви дізналися сьогодні?
-        Які навички ви придбали?
-        Що вам сподобалося найбільше?
-        Будь ласка оберіть для себе один з малюнків рибок, щоб ви показали, які

враження у вас залишилися після уроку?
































Немає коментарів:

Дописати коментар