Розглядаємо завдання які можна розв’язувати
на уроках
використовуючи здоров’язберігаючі
технологіі навчання
Для того щоб навчити дітей піклуватися про своє здоров’я, корисно на уроках
розглядати завдання, які безпосередньо пов’язані з поняттями «знання свого
тіла», «гігієна тіла», «правильне харчування», «здоровий спосіб життя»,
«безпечна поведінка на дорогах».
Наприклад, у п’ятому класі, формуючи вміння в учнів розв’язувати задачі
складанням рівнянь, пропоную таку задачу: «У поперековому, крижовому та
куприковому відділах хребта хребців порівну. У грудному відділі їх на сім
більше, ніж у поперековому, а в шийному відділі — на п’ять менше, ніж у
грудному. Скільки хребців у кожному відділі хребта, якщо всього їх 32?»
Відповідь: 7, 12, 5, 5, 5.
Під час вивчення системи рівнянь першого степеня використовую знання з
теми про правильне харчування, розв’язуючи такі завдання:
1. Одне з чисел на 0,3 більше, ніж друге. 60 % більшого числа на 0,03
більше, ніж 70 % меншого числа. Знайдіть ці числа й довідайтесь, яка добова
потреба організму у вітамінах В1 і В2 (у міліграмах).
2. Одне число на 5 більше, ніж друге. 60 % більшого числа на 2,7 більше,
ніж 70 % меншого числа. Знайдіть ці числа й довідайтесь, яка добова потреба
організму в залізі та міді (у міліграмах).
Відповідь: 8 мг, 3 мг.
Не можна забувати й про здоровий спосіб життя.
Наприклад, шкідливість тютюнопаління я доводжу, пропонуючи такі завдання:
1. Одне
число удвічі більше за друге. Якщо більше з цих чисел помножити на два, а менше
помножити на чотири, то їх сума дорівнюватиме 48. Знайдіть ці числа. Менше з них
покаже вам, скільки хвилин життя забирає одна сигарета.
Відповідь: 12 і 6.
2. Одне
число на 42 менше за друге. Якщо перше число збільшити в 4,5 раза, а до другого додати 28, то їх
сума дорівнюватиме 180. Знайдіть ці числа, і ви дізнаєтеся, скільки років
повноцінного життя забирає тютюн у курців і скільки років у середньому живуть
в Україні чоловіки.
Відповідь: 20 і 62.
Для знаходження дробу від числа та числа за поданим
дробом під час відсоткових розрахунків я пропоную учням такі задачі:
1. Середня
тривалість життя жінки 75 років, що становить 5/4
тривалості життя чоловіка. На скільки років довше в середньому живуть в Україні
жінки, ніж чоловіки?
Відповідь. На 15 років.
2. У Росії щорічно помирає 500 000 чоловіків середнього віку; 42 % з них помирають через хвороби, пов’язані
з тютюнопалінням. Скільки людей могли б продовжити життя, якби своєчасно кинули
палити?
Відповідь. 210 000.
3. Маса м’язів батька становить 2/5
маси його тіла, маса м’язів матері – 3/10. Яка
маса м’язів батька і матері, якщо батько важчий від матері на 16,4 кг, а
їхня загальна маса дорівнює 146 кг?
Відповідь. 32,48 кг, 19,44 кг.
4. У французької актриси Політ, що жила на
початку XX століття, обхват талії становив 33 см.
Обхват талії найбільш важковагового сучасного американця Альберта Джексона становить 891
% обхвату талії актриси. Якої
довжини рулетку доведеться використати, щоб напевно знайти об’єм його талії?
довжини рулетку доведеться використати, щоб напевно знайти об’єм його талії?
Відповідь: 294 см, тобто довжина рулетки повинна бути 3 м.
5.
Середня людина проводить уві сні 1/3 свого життя, ще 50 років
вона не спить. Яка середня тривалість життя людини?
Відповідь: 75 років.
6. Здатність середньої людини запам’ятовувати будь-яку інформацію становить 40
% від здатності тренованої людини. Скільки довільно названих за певний час слів
вони запам’ятають разом, якщо звичайна людина запам’ятала на 12 слів менше, ніж
тренована.
Відповідь: 28 слів.
7. Рівень
шуму метро в 1,5
раза вищий від шуму голосної розмови і вже небезпечний для
здоров’я. Учень, що слухає плеєр у
метро, відчуває тиск на органи слуху на 10 Дц більше, ніж шум метро. На
скільки шум плеєра тихіший від шуму гелікоптера, якщо той шумить на 110 Дц, а
голосна розмова має рівень шуму в 60 Дц?
Відповідь: На 10 Дц.
8. Японські лікарі провели дослідження і з’ясували, що
кожен із 45 студентів, які мають розлади слуху, 30 регулярно слухають музику через
навушники. З’ясуйте, який відсоток студентів втратили слух через активне
прагнення до цього?
Відповідь: 66,6 %.
9. Високий рівень шуму, що впливає на органи слуху протягом декількох годин,
може призвести до зниження гостроти слуху. З’ясуйте, який галас небезпечний для
вашого здоров’я, якщо він становить 367 % від нормального рівня шуму в 30
Дц.
Відповідь: 110 Дц.
10. З позиції здорового харчування в день
п’ятикласник повинен вживати в їжу 0,4 кг овочів без урахування картоплі.
Відомо, що хом’як збирає на зиму близько 90 кг гороху. Хто більше й у скільки
разів з’їдає овочів: людина за рік чи хом’як за зиму?
Відповідь: 146 кг, у 1,6 раза більше з’їдає людина.
11. Середнє арифметичне двох чисел дорівнює
32,5. Знайдіть ці числа, якщо відомо, що 20 % першого становить 2/3
другого. Знайдені вами числа покажуть вам, скільки вітаміну С і
вітаміну Е в міліграмах повинна щодня отримувати людина.
Відповідь: 50 мг, 15 мг.
12. 30 % першого числа на 4,1 більше, ніж 20 % другого, а 280 % другого
числа на 1,85 більше, ніж 25
% першого. Знайдіть ці числа й дізнайтеся, скільки фтору й
цинку (у міліграмах) потрібно людині щодня.
Відповідь: 2 мг, 15 мг.
13. Нерозумна молода людина випалює за день
пачку сигарет за ціною 24,8 гр. Який відсоток свого місячного
заробітку вона витрачає на сигарети, якщо заробляє 3500 гривень
на місяць?
14. У зернах жита поживна
речовина білок становить 1/9, у зернах пшениці 1/6, а в зернах кукурудзи 1/10, а в зернах гороху 1/4
маси зернини. Розмістіть ці числа у порядку зростання.
Відповідь: 1/10, 1/9, 1/6, 1/4.
Під час розв’язування задач на пропорції учням можна запропонувати такі
задачі.
1. Учень 6 класу за п’ять днів з’їдає 1 кг яблук. Скільки днів йому потрібно,
щоб з’їсти 300 кг яблук, що достигли у його саду за літо? Скільки друзів йому слід покликати
на підмогу, щоб за 100 днів з’їсти весь урожай, якщо кожен із друзів за
день з’їдає 1 кг яблук?
Відповідь. 300 днів; 100.
2. У 100 г чорної смородини міститься приблизно
250 міліграмів вітаміну С (1 мг == 0,001 г). Визначте вміст вітаміну С (у грамах)
на 1 кг чорної смородини. Скільки добових доз вітаміну С для дорослої
людини замінює 1
кг чорної смородини, якщо 1 добова доза складає 0,05 грама?
Відповідь. 50 доз.
3. Щоб
заквасити 3 кг капусти, необхідно при готувати маринад об’ємом 1155 г, у який додають цукор, олію, гірчицю або брусницю, мариновані кісточкові
плоди, моркву у відношенні: 80 : 60 : 1 : 50 : 40. Визначте, скільки кожної речовини
додають у маринад?
Відповідь. Цукор –
400 г, олія – 300 г, гірчиця
– 5 г, плоди – 250
г, морква – 200 г, маринад – 1155 г.
Проблема здоров’я учнів нині стоїть настільки гостро, що іноді
спонукає до запитання: що для нас найважливіше – фізичне здоров’я школярів чи
освіченість? Навчальні навантаження зараз нелегкі. Учні засвоюють великий обсяг
інформації. Як, гризучи граніт науки, зберегти здоров’я? На жаль, стан здоров’я
школярів в Україні щорік погіршується, кількість здорових постійно зменшується.
Чому здоров’я стає гіршим? Які чинники впливають на нього? Ці питання повинні
бути розв’язані
негайно.
Немає коментарів:
Дописати коментар