Translate

середу, 25 січня 2017 р.

Виховна година з елементами тренінгу «Свідомий вибір професії» 7 клас

Виховна година з елементами тренінгу «Свідомий вибір професії» 7 клас

Тема.  Усвідомлений вибір професії, як запорука життєвого успіху
Мета: ознайомлення учнів з формами  поділу праці, історією виникнення професії, поняття «професія», вибір професій, спеціальність, класифікація професій.
Обладнання: 1.таблиця «Професії й спеціальності»
                         2.тест ДДО Є. Клімова
                         3.Тест Джон  Холланда
                         4.Інтерактивна дошка.
Хід заняття
Вступне слово.
Дорога, шлях, стежина. Слова-синоніми. Усі вони різні за формою, але близькі за значенням. Дорога манить ступити на неї. Але коли ступиш — не зупинишся. Вона то спускається вниз, то піднімається вгору, далеко до заповітної мрії. Але яка ж дорога найкраща? Як важливо вибрати в житті свою дорогу. Від того яку ти вибереш, як ти підеш по ній, з ким, хто тебе поведе, залежить твоя доля. Незабаром ви повинні будете зробити перший серйозний крок у майбутнє. І ціна цього кроку — ваша доля. Напевно, нікому не треба пояснювати, що в умовах твердої конкуренції на ринку праці місце під сонцем зможе завоювати лише той, хто зможе довести свою компетентність, корисність.
Отже,  ви зрозуміли, що на сьогоднішньому занятті ми з вами будемо говорити про вибір професії. Тема нашого заняття «Усвідомлений вибір професії, як запорука життєвого успіху». Ми з вами ознайомимося з поняттям «професія», «діяльність»,  класифікація професії, типи професій, спеціальність.
Вправа «Знайомство»
Але перед тим, як розпочати наше заняття, давайте з вами познайомимось. Знайомство наше буде проводитись в цікавій формі. Ви назвете своє ім’я і зразу ж називаєте вид професій, який починається на першу букву вашого імені. Ну, наприклад : Василь – ветеринар.
(вправа «Знайомство»)
Мені дуже приємно з вами познайомитись. Мене звати Мирослава – муляр.
Ну що ж, завдання ви виконали.
А скажіть, будь ласка,  чи важко було  пригадувати професії?
(відповіді учнів)
Ви змогли переконатись, що професій багато. Як на вашу думку, що означає слово професія? (відповіді учнів)
Давайте я вам трохи допоможу. Подивіться на дошку, ви бачите набір слів і словосполучень. Давайте  разом складемо з них поняття «професія».
− це вид спеціальної підготовки який вимагає певного рівня трудової діяльності, знань, і може бути джерелом доходу.
Професія – це вид трудової діяльності, який вимагає певного рівня знань, спеціальної підготовки і може бути джерелом доходу.
Слово «професія» виникло на Землі дуже давно, що підтверджують найдавніші пам’ятки, знайдені археологами. Свідоцтво про роль усвідомленого вибору професійної діяльності ми знаходимо навіть у Новому заповіті (послання св.апостола Павла до римлян 12.6,7,8).
(учень прочитує уривок з Нового заповіту)
«Імама єно різні дари, згідно з благодаттю, даною нам. Коли пророцтво − виконуй йодв міру віри, а коли служіння − будь на служінні, коли вчитель − на навчанні, коли утешітель − на потішанні, хто подає − у простоті, хто головує − то з пильністю, хто милосердствує − то з привітністю!»
Отже, можна сказати, що професія вимагає певного рівня знань, спеціальної підготовки. Оскільки професія це вид діяльності, спробуємо дати визначення , що таке діяльність.
(відповіді учнів)
Діяльність це активність людини спрямована на досягнення осмислено поставленої мети.
− Як ви думаєте, чи можна прожити без професії?
(відповіді учнів «Я вважаю, що…, я теж думаю, що…, а на мою думку…»)
Профорієнтаційна гра «Вгадай професію»
Ну а зараз ми знову з вами пограємо.
Учень загадує професію і потім за допомогою іменників та прикметників характеризує її. Інші учні відгадують.
Отже, бачите, що ви намагалися вгадати професію, аналізуючи певні її ознаки, класифікуючи отримані відомості. І це вам допомагає виконати завдання.
У світ існує понад 40 тисяч професій. У такому різноманітті складно орієнтуватись, тому вчені розробили класифікації професій. Одну з таких класифікацій розробив американський психолог Джон Холланд, він виходив з того що всі професії можна об’єднати в 6 основних моделей професійного середовища, яким відповідає 6 основних типів орієнтації особистості.
Ø    Реалістичний
Ø    Інтелектуальний
Ø    Соціальний
Ø    Стандартний
Ø    Заповзятливий
Ø    Артистичний
На минулому занятті ми з вами заповнили Опитувальник Дж.Холланда і тепер я роздам вам ваші роботи і ви ознайомитеся з результатами.
(учні по черзі називають свої типи)
Існує ще одна психологічна класифікація, запропонована Є.Клімовим. В основу цієї класифікації покладено поділ професій за предметом праці:
Ø    Людина – техніка
Ø    Людина – природа
Ø    Людина – людина
Ø    Людина – знакова система
Ø    Людина – художній образ
Проаналізуємо особливості кожної категорії професій.
Праця людей професії «людина — людина» спрямована на процеси навчання, виховання, управління, медичне та торгове обслуговування тощо інших людей. Приклади таких професій: екскурсовод, лікар, продавець, офіціант тощо.
Зрозуміло, що важливим у роботі професій цього типу є такі якості: потреба у спілкуванні, уміння розбиратися в людських взаєминах, гарна пам'ять, терпіння, сталий настрій у процесі роботи з людьми.
Якщо об'єктом праці виступають різні знаки: цифри, рисунки, схеми, фізичні та хімічні символи, ноти і т.д., то такі професії відносять до категорії «людина — знакова система». До даної категорії відносять, наприклад, професії програміста, топографа, бібліографа, економіста, перекладача художньої та наукової літератури тощо.
Людина, яка працює зі знаками, повинна володіти гарним абстрактним мисленням, відтворювальною уявою, мати гарну зосередженість, стійку увагу, посидючість.
Професії, пов'язані з образотворчою, музичною, художньою діяльністю, належать до типу «людина — художній образ». Це професії модельєра, художника, фотографа, наладчика музичних інструментів. З-поміж найважливіших вимог виділяють: наявність здібностей до мистецтва, творча уява, образне мислення, працелюбність, цілеспрямованість.
Професії людини, пов'язані з живою природою (рослинні та тваринні організми, мі­кроорганізми), належать до категорії «людина — природа». Сюди відносять професії: ветеринарного лікаря, рибознавця, мікробіолога, гідромеліоратора тощо. Даний вид професії передбачає наявність ініціативи та самостійності у вирішенні конкретних задач, творчу уяву.
І, нарешті, остання категорія «людина - техніка» передбачає наявність як предмета праці різноманітної техніки. Сюди належать всі професії, пов'язані з обслуговуванням техніки, ЇЇ ремонтом, установкою і налагодженням, виробництвом та збиранням обладнання (водій, механік, слюсар-ремонт-ник, сталевар тощо). Людина, що працює з технікою має відзначатися високою виконавською дисципліною та акуратністю, мати творчий потенціал, практичне мислення, технічну уяву.
Цей Опитувальник ми також з вами заповнили і ось ознайомтеся з його результатами. (роздає учням)
(обговорення результатів опитувальників)

Вправа «Най – най».
Зараз вам буде запропоновано незвичні характеристики професій. Ви повинні назвати ті, які на вашу думку найбільше відповідають цій характеристиці. Наприклад, яка найгрошовитіша професія ?
- найзеленіша...                                  - найсолодша...
- найкольоровіша...                           - найдитячніша...
- найнепристольніша...                      - найсмішніша...
- найкомунікативніша...          - найсерйозніша...
Учні по черзі відповідають на запитання.
Ситуативна гра.
Тепер я пропоную вам розглянути таку ситуацію. (запрошує двох дівчат, які розігрують ситуацію)
Ми багато сперечалися з подругою - яку професію вибрати.
 І те начебто не підходить, і це...
Я точно знаю, куди не піду: у вчителя — не хочу псувати нерви; не піду  в хімічне виробництво, тому що від спілкування з хімічними препаратами можна втратити здоров'я; на фабрику не піду, тому що там перетворишся в робота,  виконуючи механічну й одноманітну роботу. Я хочу, щоб на моїй роботі не  псувалося здоров'я й було цікаво. Хотілося, щоб вона була пов'язана з  тваринами й більшою кількістю поїздок.
− Тоді тобі потрібно йти працювати в цирк! — викликнула подруга й добавила, — а по мені — аби тільки одержувати пристойно.
Я потім довго думала. Сумніваюся, є чи в мене талант для цирку. Може бути, подруга права, і, якщо немає покликання, треба думати про заробіток?
− Які мотиви вибору професії дівчат?
При виборі професії важливу роль відіграють мотиви вибору. У психологічній науці під мотивами розуміють «те, що спонукає діяльність людини, заради чого вона працює». Не випадково при виборі професії хлопці і дівчата велику увагу приділяють мотивам вибору професії. Якими мотивами при виборі професії керуєтеся ви?
Зараз ми проведемо анкетування для визначення цього.
Завдання. У бланку відповідей наведені твердження, що характеризують будь – яку професію. Прочитайте й оцініть, якою мірою кожне з них вплинуло на ваш вибір професії за такою шкалою оцінювання:
5 − дуже сильно вплинуло
4 − сильно вплинуло
3 − середньо вплинуло
2 − слабко вплинуло
1 − ніяк не вплинуло
(учні заповнюють анкету)
Інтерпретація результатів проводиться в такий спосіб: підраховується арифметична сума за кожний із типів мотивації у бланку відповідей такими позначками − «І», «С», «+», «−».
«І» − внутрішні індивідуально значимі мотиви
«С» − внутрішні соціально значимі мотиви
«+» − зовнішні позитивні мотиви
«−» − зовнішні негативні мотиви
Максимальна сума вказує на переважний тип мотивації вибору професії.
− Ваше розуміння важливості усвідомленого вибору професії
(Відповіді учнів)
1.    Я вважаю, що без професій людині прожити не можна.
2.    Я теж думаю, що не можна, бо улюблена праця звеличує людину.
3.    А на мою думку, без професій, без улюбленої справи людина існує, а не живе.
4.    Професію не слід обирати за компанію. Такий вибір тільки випадково буває вдалим.
(Учні декламують  вірші про професії)
І. учень Професій безліч є цікавих
Але свою вгадати як –
Щоб добре діло й добра слава?
І я собі міркую так :
Потрібно лікувать хвороби,
Водить у космос кораблі
Та я і зроду хліборобів
І родовід мій від землі

ІІ. учень      Степ перейти - життя прожити
                    То не такі прості слова
                    Життя утворене від жита
Бо хліб усьому голова
Раніш от сонечка вставати
Погладить колос на ходу!
Ні я мабуть не космонавти
У хлібороби  я піду
Підсумок заняття.
Обираючи професію треба пам’ятати, що здійснити відповідальний крок вибору треба  свідомо, враховуючи свої нахили та здібності, особистості та громадські інтереси.
Звичайно , що вибір професій це справа не одного дня. Сьогодні ми зробили початок, а вдалий вибір залежить від вас. Ураховуйте всі обставини пов’язані з трудовою діяльністю. Це дозволить вам надовго зберегли свої життєві сили й досягти великих успіхів у житті та кар’єрі.

Зважуючи на те, що ви сьогодні на занятті почули, я впевнена, що виберете собі професію до душі, яку будете любити. Тільки улюблена робота приносить щастя й задоволення. Ніякі блага не можуть замінити людині радощів праці, задоволення своїм правильним та потрібним місцем у житті.

Немає коментарів:

Дописати коментар