З ДОСВІДУ РОБОТИ ЩОДО
ВПРОВАДЖЕННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧОГО НАВЧАННЯ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ МАТЕМАТИКИ
За роки навчання у школі учень відвідує приблизно 10 000 уроків.
Звичайно, ці уроки різні: цікаві й не дуже, звичайні й нестандартні. З уроків,
як із цеглинок, ми, вчителі, будуємо храм знань для кожної дитини. На уроках
учень формується як особистість. Суспільство ставить перед школою завдання,
оновлюються цілі і зміст освіти, з’являються нові технології й засоби навчання.
Але які б не відбувалися реформи, урок залишається головною формою навчання; на
ньому тримається сучасна школа, але сам урок повинен змінюватися.
Сучасний урок — це перш за все урок, на якому вчитель уміло використовує
всі можливості для розвитку особистості учня, його активного розумового
зростання, глибокого й усвідомленого засвоєння знань, формування моральних
засад. Та, на жаль, у наш час екологічних катаклізмів, поширення ВІЛ та СНІДу
відбувається значне зниження кількості здорових учнів, тому однією з
найважливіших залишається проблема збереження здоров’я школярів — майбутнього
країни.
За даними МОЗ, тільки 5 % випускників шкіл є здоровими, 80 % школярів
хронічно хворі, 50 % мають морфофізіологічні відхилення, 70 % страждають
нервово-психічними розладами. Замість акселерації (збільшення зросту) йде
децелерація (зменшення зросту): за останні 10 років у 20 разів збільшилася
кількість низькорослих. Ця трагедія «перекинулася» на репродуктивні можливості
населення. З 1000 новонароджених немовлят 800-900 уже мають вроджені вади
розвитку.
Здоров’я дітей — це загальна проблема медиків, педагогів і батьків. І
розв’язання цієї проблеми також залежить від упровадження в навчальний процес
здоров’язберігаючих технологій. Під
здоров’язберігаючими освітніми технологіями в широкому сенсі слова слід
розуміти всі ті технології, використання яких в освітньому процесі йде на
користь здоров’ю учнів.
Мета здоров’язберігаючих освітніх
технологій навчання — забезпечити школяреві можливість
збереження здоров’я за період навчання в школі, сформувати в нього необхідні
знання, вміння і навички щодо здорового способу життя, навчити використовувати
набуті знання в повсякденному житті. Основний показник, який відрізняє всі
здоров’язберігаючі освітні технології, — регулярна експрес-діагностика стану
учнів і відстеження основних параметрів розвитку організму в динаміці (початок
— кінець навчального року), що дозволяє зробити відповідні висновки про стан
здоров’я учнів.
З перших хвилин уроку, з привітання потрібно створити обстановку
доброзичливості, позитивний емоційний настрій, оскільки в учнів розвинена
інтуїтивна здатність сприймати емоційний настрій учителя. Не стала винятком у
цьому сенсі й організація початку уроку математики. Всі діти люблять грати,
тому ігрові моменти можна провести в будь-якому класі. Для учнів це буде гра, а
для нас — методичний прийом. Наприклад, у вправі «Вірю — не вірю» кожне
запитання починається словами «Чи вірите ви, що...» або бліцопитування
ланцюжком (перший учень ставить питання другому, другий — третьому і т. ін.).
Методичний прийом — вправа «Знайди помилку» (вчитель пропонує учням низку
формул, серед яких є правильні й неправильні) — сприяє виникненню ситуації
успіху на уроці, а отже, й формуванню позитивного настрою до предмета. Серед
учителів математики є й поети, які часто формулюють тему й мету уроку віршами.
Деякі вчителі прикрашають уроки легендами (наприклад, про К. Гаусса під час
вивчення прогресій), біографіями видатних математиків (Омар Хайям під час
вивчення рівнянь) або загадкою, відгадавши яку, учні формулюють тему уроку.
Наприклад:
Його треба розв’язати,
Тобто корінь відшукати.
Кожен легко без вагання
Відповість, що це... (рівняння)
Здійснення ідеї організації здоров’язберігаючого навчально-виховного
процесу призводить до необхідності використання динамічних пауз на кожному
уроці. Відомо, що просидіти на уроці 45 хвилин досить складно не тільки
першокласнику, а й старшокласнику, особливо на уроках математики.
Тому слід (хоч зрідка) проявити милосердя й дати нашим учням злегка
порухатися і скинути втомленість у м’язах, що закам’яніли. Для учнів молодшої
школи потрібно використовувати фізкультхвилинки на зразок: «Ми писали, ми
писали, наші пальці утомились...». В учнів старших класів ці слова викличуть
зовсім не ту реакцію, на яку очікували. У цьому випадку можна використати
«Рухавку». Учні підводяться і сідають ланцюжком у єдиному ритмі — так, щоб як
тільки сів попередній, підвівся наступний. Вправу можна замінити естафетою з
виконання математичних завдань із крейдою біля дошки. Такі вправи можна
використовувати як під час актуалізації знань, так і під час розв’язування
задач, засвоєння знань властивостей квадратного кореня, степеня, формування
вмінь розв’язувати квадратні рівняння за допомогою теореми Вієта тощо. Тут все
залежить від творчості вчителя.
В цій статті розглянуто мету здоров’язберігаючих освітніх технологій навчання які повинні — забезпечити школяреві можливість збереження здоров’я за період навчання в школі, сформувати в нього необхідні знання, вміння і навички щодо здорового способу життя, навчити використовувати набуті знання в повсякденному житті.
ВідповістиВидалити