Translate

З ДОСВІДУ РОБОТИ ЩОДО ВПРОВАДЖЕННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧОГО НАВЧАННЯ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ МАТЕМАТИКИ



З ДОСВІДУ РОБОТИ ЩОДО ВПРОВАДЖЕННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРІГАЮЧОГО НАВЧАННЯ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ МАТЕМАТИКИ
За роки навчання у школі учень відвідує при­близно 10 000 уроків. Звичайно, ці уроки різні: цікаві й не дуже, звичайні й нестандартні. З уроків, як із цеглинок, ми, вчителі, будує­мо храм знань для кожної дитини. На уроках учень формується як особистість. Суспільство ставить перед школою завдання, оновлюються цілі і зміст освіти, з’являються нові технології й засоби навчання. Але які б не відбувалися реформи, урок залишається головною формою навчання; на ньому тримається сучасна школа, але сам урок повинен змінюватися.
Сучасний урок це перш за все урок, на якому вчитель уміло використовує всі можливості для розвитку особистості учня, його активного розу­мового зростання, глибокого й усвідомленого засвоєння знань, формування моральних засад. Та, на жаль, у наш час екологічних катаклізмів, поширення ВІЛ та СНІДу відбувається значне зниження кількості здорових учнів, тому однією з найважливіших залишається проблема збере­ження здоров’я школярів — майбутнього країни.

За даними МОЗ, тільки 5 % випускників шкіл є здоровими, 80 % школярів хронічно хворі, 50 % мають морфофізіологічні відхилення, 70 % страждають нервово-психічними розла­дами. Замість акселерації (збільшення зросту) йде децелерація (зменшення зросту): за остан­ні 10 років у 20 разів збільшилася кількість низькорослих. Ця трагедія «перекинулася» на репродуктивні можливості населення. З 1000 новонароджених немовлят 800-900 уже мають вроджені вади розвитку.
Здоров’я дітей — це загальна проблема медиків, педагогів і батьків. І розв’язання цієї проблеми також залежить від упровадження в навчаль­ний процес здоров’язберігаючих технологій. Під здоров’язберігаючими освітніми технологі­ями в широкому сенсі слова слід розуміти всі ті технології, використання яких в освітньому процесі йде на користь здоров’ю учнів.
Мета здоров’язберігаючих освітніх технологій навчання — забезпечити школяреві можли­вість збереження здоров’я за період навчання в школі, сформувати в нього необхідні зна­ння, вміння і навички щодо здорового способу життя, навчити використовувати набуті знання в повсякденному житті. Основний показник, який відрізняє всі здоров’язберігаючі освітні технології, — регулярна експрес-діагностика стану учнів і відстеження основних параметрів розвитку організму в динаміці (початок — кінець навчального року), що дозволяє зробити відповідні висновки про стан здоров’я учнів.
З перших хвилин уроку, з привітання потрібно створити обстановку доброзичливості, позитив­ний емоційний настрій, оскільки в учнів розви­нена інтуїтивна здатність сприймати емоційний настрій учителя. Не стала винятком у цьому сенсі й організація початку уроку математики. Всі діти люблять грати, тому ігрові моменти можна провести в будь-якому класі. Для учнів це буде гра, а для нас — методичний прийом. Наприклад, у вправі «Вірю — не вірю» кожне запитання починається словами «Чи вірите ви, що...» або бліцопитування ланцюжком (перший учень ставить питання другому, другий — тре­тьому і т. ін.). Методичний прийом — вправа «Знайди помилку» (вчитель пропонує учням низку формул, серед яких є правильні й непра­вильні) — сприяє виникненню ситуації успіху на уроці, а отже, й формуванню позитивного настрою до предмета. Серед учителів матема­тики є й поети, які часто формулюють тему й мету уроку віршами. Деякі вчителі прикраша­ють уроки легендами (наприклад, про К. Гаусса під час вивчення прогресій), біографіями видат­них математиків (Омар Хайям під час вивчен­ня рівнянь) або загадкою, відгадавши яку, учні формулюють тему уроку. Наприклад:
Його треба розв’язати,
Тобто корінь відшукати.
Кожен легко без вагання
Відповість, що це... (рівняння)

Здійснення ідеї організації здоров’язберігаючого навчально-виховного процесу призводить до необхідності використання динамічних пауз на кожному уроці. Відомо, що просидіти на уроці 45 хвилин досить складно не тільки першоклас­нику, а й старшокласнику, особливо на уроках математики.
Тому слід (хоч зрідка) проявити милосердя й дати нашим учням злегка порухатися і ски­нути втомленість у м’язах, що закам’яніли. Для учнів молодшої школи потрібно використовува­ти фізкультхвилинки на зразок: «Ми писали, ми писали, наші пальці утомились...». В учнів старших класів ці слова викличуть зовсім не ту реакцію, на яку очікували. У цьому випад­ку можна використати «Рухавку». Учні підво­дяться і сідають ланцюжком у єдиному ритмі — так, щоб як тільки сів попередній, підвівся наступний. Вправу можна замінити естафетою з виконання математичних завдань із крейдою біля дошки. Такі вправи можна використовува­ти як під час актуалізації знань, так і під час розв’язування задач, засвоєння знань властивос­тей квадратного кореня, степеня, формування вмінь розв’язувати квадратні рівняння за допо­могою теореми Вієта тощо. Тут все залежить від творчості вчителя.

1 коментар:

  1. В цій статті розглянуто мету здоров’язберігаючих освітніх технологій навчання які повинні — забезпечити школяреві можли­вість збереження здоров’я за період навчання в школі, сформувати в нього необхідні зна­ння, вміння і навички щодо здорового способу життя, навчити використовувати набуті знання в повсякденному житті.

    ВідповістиВидалити